Tezhib Günlüğüm

tezhibe dair..

TEZHİB GÜNLÜĞÜM 1.DERS:KALEM TUTUŞU VE NÜANSLI ÇİZİM

A5 boyutlarında hazırlanmış eskiz kağıtlarımı ve yumuşak uçlu kalemimi alıp ilk ders için hocamın dizinin dibine oturduğumda biraz tedirgindim açıkçası. Yapabilecek miyim korkusu ve nihayet başlamış olmanın heyecanı birbirine karıştı ve bu durum bana ilkokul günlerimi hatırlattı. Hele de ilk ders kalem tutuşu ve çizgi çizimi olunca o günlere dönmem kaçınılmaz oldu tabi:)

İlk ders çok önemliydi benim için. Nihayetinde oturmuş bir kalem tutuşum var ve bunu değiştirebilmek, doğru olanı yapabilmek zor iş. Ben de üstesinden gelebilmek için ders boyu pür dikkat hocamı seyrettim ve şimdi öğrendiklerimi elimden geldiğince sizlere aktarmaya çalışacağım.

Öncelikle sizlere kalem tutuşundan bahsetmek istiyorum. Gözlemlediğim kadarıyla tezhip detay işi ve nasıl başlarsanız öyle gider. O yüzden bütün detaylara çok çok dikkat etmemiz gerekiyor. Kalem tutuşu, temizlik ve duruş da buna dahil. Hocam da böyle diyor:)

Şimdi arkadaşlar, masanın başına geçtik ve altında beyaz bir dosya kağıdıyla eskiz kağıdımızı önümüze aldık. İki elimiz de mutlak surette masanın üzerinde olması gerekiyor. Kalem tutan elimiz bilekten dirseğe sabit ve bütün hareketler bilekten gerçekleşiyor. Bu şekilde hata yapma olasılığımızı düşüyoruz. Çok ufak motiflerle çalıştığımızdan ötürü elimize en ufak bir temas çalışmamıza büyük zararlar verebilir. Bu nedenle elimizi bütün kolumuzla masaya sabitliyoruz. Diğer elimiz de destek ve denge amacıyla kağıdın ya da masanın üstünde ama kesinlikle aşağıda değil.

Kalemi  tutabildiğimize göre çizim aşamasına geçebiliriz artık. Hocam ilk ders çizgiler deyince içimden bir ‘ohh’ çeksem de erken sevindiğimi fark etmem uzun sürmedi. Çünkü bu çizgiler bildiğimiz çizgiler değil. Öyle kalemi alıp tek düze bastırarak ya da hiç bastırmadan çizmek kolaymış. Tezhipte bunu da unutmamız gerekiyor, çünkü bütün çizimler nüanslı olmalı.

Peki ne demek nüanslı? Bunu sözle anlatmak zor ama sizler için çizimlerin fotoğrafını çektim. Aşağıda da görüldüğü üzere çizgiler tek renk değil. Açıktan koyuya, koyudan açığa devam ediyor. Burada dikkat etmemiz gereken en önemli husus, çizgilerin kesik kesik olmaması. Yani biraz bastırarak biraz bastırmadan değil, tek çizgi halinde açıktan koyuya ya da koyudan açığa tek bir çizgi olması gerekiyor. Zaten ikinci fotoğrafta da olmaması gerekenleri  elimden geldiğince göstermeye çalıştım, inşallah faydalı olur:)  Nüanslı çizim tezhibin en temel kuralıymış arkadaşlar, bilgilerinize..

NOT: Şunu belirtmek isterim ki tezhip öğretmek gibi haddimi aşan bir maksadım yok. Zaten bir hocanın dizinin dibine oturmadan da öğrenilebileceğine inanmıyorum. Benim tek amacım,  tezhip serüvenimi sizlerle paylaşabilmek ve tezhibin tanınıp sevilmesine bir nebze de olsa katkıda bulunabilmektir.  

15 comments on “TEZHİB GÜNLÜĞÜM 1.DERS:KALEM TUTUŞU VE NÜANSLI ÇİZİM

  1. serkankelesoglu
    Haziran 27, 2012

    Nihayet yahu..🙂
    Hayırlara vesile olsun inşallah bi tanem…

  2. esra
    Haziran 29, 2012

    Merhabalar, tezhip ile ilgili böylesi bilgilendirici ve eğlenceli bir blog hazırlamanız, benim gibi geleneksel sanatlara ilgi duyan biri için çok faydalı; eminim tezhip sürecini benim gibi merak eden biçok arkadaş vardır.. Herkes adına teşekkürler. Devamını bekliyoruz…

  3. ilknur
    Eylül 24, 2012

    ben de bir süre tezhip dersi aldım, ancak devam edemedim. Ama tezhip eserlerini gördükçe tezhip yapma isteğim artıyor. Böyle bir sayfayı görünce mutlu oldum. Kendi başıma en azından biraz çizim desen konusunda ilerlemek istiyorum. çünkü desen çok önemli…. teşekkür ederim emeğinize sağlık. inşallah tezhip sanatında ilerlersiniz …. kalem çalışmaları için aşağı yukarı ne kadar zaman harcadınız…. hergün birer saat vs?

    • busrabas
      Ekim 1, 2012

      Merhabalar İlknur Hanım, öncelikle güzel temennileriniz için çok teşekkür ederim. Umarım bu güzel sanatı çok daha fazla kişi öğrenir ve devam ettirir. Ben de hocamın desteğiyle karınca kararınca yol almaya çalışıyorum sadece. Çalışan biri olduğumdan her gün ilgilenemiyorum ama haftada en az iki üç gün bir kaç saat ilgilenerek ödevlerimi ancak yetiştirebiliyorum. Keşke daha çok zaman ayırabilsem de hatalarımın üzerinden geçebilsem. Çünkü her yeni çizim bi öncekinden çok daha güzel duruyo. Bu yolda tek başına ilerlemek zor, size de bütün samimiyetimle başarılar diliyorum. Muhabbetle..

  4. beyza
    Kasım 16, 2012

    Merhaba.Ben de tezhibçiler kervanına yeni katıldım.yapraklara yeni başladım.Tezhible ilgili birşeyler ararken rastgeldim bloğunuza.Fon müziğiyle karşılanınca hoşuma giti.:) Allah muvaffak etsin.

  5. rüveyda
    Aralık 2, 2012

    teşekkürler🙂

  6. sua kolik
    Ekim 26, 2013

    ilk çini öğrenmeye başlamıştım daha sonrada tezhiple tanışma serüvenimde başladı nette ararken sizin sayfanıza denk geldim iyikide bulmuşum sayfanızı bilgileriniz için teşekkürler tezhipin çizimi ve başlangıcı çiniye göre daha zormuş ilk derste çizimde zorlandım bakalım umarım sizin gibi öğrenirim bende biz aydınger kağıdına çizim yapıyoruz

  7. Yonetici
    Mayıs 19, 2014

    bende tezhibe merak duymaya başladım

  8. emel
    Ağustos 20, 2014

    alçak gönüllükle hazırlanmış, çok güzel ve faydalı bir paylaşım tebrikler…

  9. hicret
    Ekim 17, 2014

    merhaba, bende bugün tezhip kursuna başladım ve blogunuz çok faydalı olacak. çok teşekkür ederim🙂

  10. filiz mustu
    Kasım 1, 2014

    Faydali paylasimlariniz icin tesekkurler…

  11. Aydın ÇALIŞKAN
    Kasım 4, 2014

    Hat Sanatı ve teship öğrenmek istiyorum.Bu konuda çok iştahlıyım.Ne yapmam gerekli.

  12. tal.dagh
    Ekim 13, 2015

    Hep inceliyorum sitenizi hep hat ile tezhib arasında kalmışımdır. Sonunda kararımı tezhib yönünde vereceğim (Sanırım🙂. Sitenizin bu konuda çok önemli bir faktör olduğunu belirtmek isterim. Çok faydalı olmuş site. Teşekkürler.

  13. Emel
    Kasım 15, 2015

    Bende bugün ilk dersimi görmüş oldum, Kadiköy Boğaziçi Vakfinda ve gayet güzel bir ortamda muhteşem bor sanati öğreniyoruz,başarilarinizin devami dileğiyle..

  14. mediha
    Eylül 17, 2016

    merhaba, siteyi bugün farkettim.ve birinci dersten başladım.faydalanabilecekmiyim bilmiyorum.lakin denemek istiyorum.ilk çizimler önemli diye yazmışsınız.yanlız sormak istiyorum.ilk çizimlere ne kadar zaman ayırdınız.bir sayfa, iki sayfa…
    şimdiden teşekkür ediyorum.

Bir Cevap Yazın

